Tuesday 26 November 2013

Pengurusan Tanah


Petang semalam, saya mengambil bahagian dalam perbahasan peringkat jawatankuasa perbekalan kerajaan Selangor 2014 di Dewan Negeri Selangor mengenai pengurusan tanah. Teks ucapan saya adalah seperti berikut:

Puan Pengerusi, saya rujuk kepada mukasurat 336 Anggaran Perbelanjaan 2014, butiran tanah dan hasil. Megikut maklumat daripada buku Perjawatan Selangor 2014, Pejabat Daerah Hulu Selangor mempunyai 99 orang kakitangan untuk menguruskan tanah seluruh Hulu Selangor yang sebesar negeri Melaka. Banyak permohonan daripada rakyat seperti:

1) Pemberimilikan tanah;
2) Lesen menduduki sementara;
3) Penyerahan balik sebahagian tanah;
4) Penyatuan tanah;
5) Pecah bahagian tanah;
6) Tukar syarat tanah;
7) Pindahmilik; dan
8) Memanjangkan tempoh pajakan

Malangnya ada pemohanan tidak dapat diproses dengan cepat dan mengambil masa bertahun-tahun atau berbulan-bulan. Saya memberikan 2 kes di sini: 

1) Pemohonan pada 17 tahun yang lalu untuk pelupusan secara pemberihakmilikan tanah kerajaan di bawah seksyen 76 Kanun Tanah Negara bagi tujuan bangunan kediaman di Kg Asam Kumbang, Kuala Kubu Bharu tetapi sehingga kini tidak ada maklum balas. 

2) Pemohanan memanjangkan tempoh pajakan melalui serah dan berimilik semula 12A yang mana pemilik tanah telah memohon 4 bulan yang lalu dan bila menanya status pemohonannya, jawapan adalah file belum buka lagi. Pemilik tanah menunggu kelulusannya untuk mendapat pinjaman bank bagi membangunkan tanahnya dan seterusnya nampaklah ekonomi di Kuala Kubu Bharu berkembang sedikit.

Atas kelewatan memproses ini, maka terdapat banyak tomahan daripada pihak-pihak tertentu mengenai ketidakberkesanan. Ini adalah tidak adil kepada Pejabat Daerah Hulu Selangor. Dengan ini saya mohon pihak kerajaan mengambil berat terhadap masalah kelewatan kerana kerajaan juga bergantung kepada hasil tanah untuk membentangkan bajet yang mencipta sejarah ekonomi Selangor satu kali lagi pada tahun depan.  


No comments:

Post a Comment