Tuesday 26 November 2013

Anjing Liar dan Kucing Liar


Pagi ini saya mengambil bahagian dalam perbahasan peringkat jawatankuasa perbekalan kerajaan Selangor 2014 di Dewan Negeri Selangor mengenai anjing liar dan kucing liar. Teks ucapan saya adalah seperti berikut:

Puan Pengerusi, saya rujuk kepada mukasurat 265 butiran 522000 Kesihatan Veterinar, kod objek 29000 Perkhidmatan Iktisas dan Perkhidmatan Lain yang dibeli dan hospitaliti. Saya ingin menyentuh isu anjing liar dan kucing liar. Kita sayangkan anjing dan kucing akan tetapi apabila terdapat anjing liar dan kucing liar terutama di tempat-tempat awam yang berpuluh-puluh ekor telah menjadi satu kacauganggu kepada rakyat.

Mereka yang sayangkan anjing atau kucing juga tak dapat membawa balik rumah yang berpuluh-puluh ekor ini kerana rumah pun tak dapat memuatkan banyak ekor anjing dan kucing. Jadi saya minta penjelasan daripada pihak kerajaan sama ada terdapat rancangan untuk mengadakan perkhidmatan kawalan pembiakan untuk anjing liar dan kucing liar iaitu pengembirian begitu juga cara perlaksanaan perkhidmatan tersebut bagi mengurangkan anjing liar dan kucing liar menjadi kotor, tidak terurus dan barangkali berpenyakit di tempat awam.


Sekian. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment