Thursday 4 July 2013

Pusat Dialisis Rakyat


Pertanyaan-pertanyaan Mulut Daripada YB Puan Lee Kee Hiong (Kuala Kubu Bharu):

Pusat Dialisis Rakyat

(a)    Senaraikan Pusat Dialisis Rakyat (PDR) yang telah diwujudkan oleh Kerajaan Negeri sejak 2008

Jawapan daripada YB EXCO Puan Dr Daroyah Bt Alwi: Setakat ini Kerajaan Negeri Selangor telah memiliki 5 PDR. Sejumlah 3 daripadanya telah beroperasi sepenuhnya, 1 baru memulakan perkhidmatan dan 1 lagi masih menunggu kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

(b) Nyatakan jumlah pesakit yang telah mendapat manfaat melalui PDR

Jawapan daripada YB EXCO Puan Dr Daroyah Bt Alwi: Sehingga kini seramai 73 orang telah menikmati kemudahan yang disediakan ini. Pecahannya adalah seperti berikut, 27 orang menerima perkidmatan di PDR Ampang, dan 2 orang di PDR Lembah Keramat, 18 orang di PDR Taman Medan dan 26 orang di PDR Sementa.

(c) Adakah Kerajaan Negeri bercadang mewujudkan PDR di DUN Kuala Kubu Bharu? Jika tidak, nyatakan sebab.

Jawapan daripada YB EXCO Puan Dr Daroyah Bt Alwi: Kerajaan Negeri Selangor berhasrat untuk mewujudkan PDR di setiap kawasan Dewan Negeri Selangor. Namum, ia bergantung kepada kelulusan daripada KKM. Untuk makluman, PDR yang terletak di Lembah Keramat (DUN Hulu Kelang) baru sahaja memulakan operasinya sementara di Jalan Kebun (DUN Sri Muda) masih menunggu kelulusan KKM setelah kerja-kerja ubahsuai dibuat mengikut keperluan lebih 2 tahun yang lalu.



No comments:

Post a Comment