Thursday 4 July 2013

Bandar Kuala Kubu Baharu sebagai “Warisan Bandar Taman”


PERTANYAAN-PERTANYAAN MULUT DARIPADA YB PUAN LEE KEE HIONG (KUALA KUBU BAHARU) DI DEWAN NEGERI SELANGOR:

Pelancongan di Hulu Selangor

a) Apakah perancangan Kerajaan Negeri untuk membangunkan sektor pelancongan di Hulu Selangor dan DUN Kuala Kubu Baharu?

Jawapan daripada YB EXCO Puan Elizabeth Wong: Beberapa perancangan telah, sedang dan akan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri khususnya melalui UPEN dan Tourism Selangor Sdn.Bhd. ( TSSB ). Melalui UPEN Selangor, Kerajaan Negeri telah membuat perancangan khas bagi pelancongan warisan dan eko-tourism melalui RKK Kuala Kubu Baharu yang digazet pada tahun 2010. Perancangan tersebut adalah untuk menjadikan kawasan di bandar Kuala Kubu Baharu sebagai “Warisan Bandar Taman”.

b)  Nyatakan peruntukan Kerajaan Negeri yang disalurkan untuk menaik taraf dan juga membaiki tapak-tapak pelancongan di Kerling dan Kuala Kubu Baharu pada tahun ini?

Jawapan daripada YB EXCO Puan Elizabeth Wong: Bagi tahun 2013, Kerajaan Negeri tidak menerima permohonan daripada Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) untuk menaiktaraf dan membaiki kawasan tapak pelancongan di Kerling dan Kuala Kubu Baharu, dan Kerajaan Negeri sedia mempertimbangkan kalau ada. Walaubagaimanapun, Kerajaan Negeri melalui pihak UPEN telahpun menyalurkan peruntukan bagi kawasan rekreasi Sungai Kedondong (Batang Kali) iaitu membaikpulih gazebo dan juga tapak perkhemahan. Peruntukan yang disalurkan melalui Majlis Daerah Hulu Selangor adalah berjumlah RM50,000.00.

No comments:

Post a Comment