Ucapan Ahli Dewan Negeri Selangor Kawasan Kuala Kubu
Bharu, Lee Kee Hiong semasa membahas Usul Menyembah Ucapan Terima Kasih Serta
Menjunjung Kasih Ke Atas Titah Ucapan DYMM Sultan Selangor di Dewan Negeri
Selangor, Shah Alam pada hari Rabu, 1hb April 2015:
Terima kasih Tuan Timbalan Speaker.
Titah Ucapan DYMM Sultan Selangor yang mahu agar perbahasan di dalam Dewan ini
dapat ditumpukan kepada soal pembangunan dan cabaran-cabaran masa hadapan bagi
merealisasikan aspirasi rakyat.
Merealisasikan aspirasi rakyat
adalah penting akan tetapi YB Semenyih tidak faham. Itu sebabnya YB Semenyih
menolak pilihanraya kerajaan tempatan yang bertujuan untuk memulihkan sistem
demokrasi negara kita dengan memberi hak undi ketiga kepada penduduk tempatan
memilih Ahli majlis masing-masing.
Tuan Timbalan Speaker, saya
yakin Negeri Selangor yang termaju akan terus maju di bawah pentadbiran Dato’
Menteri Besar yang mengamalkan pendekatan kerja secara hands-on dan lebih
responsif terhadap permasalahan rakyat.
Pembangunan di Negeri
Selangor yang bersifat pembangunan berancang bukan sahaja tertumpu di bandar,
sebaliknya ia meliputi kawasan luar bandar. Kawasan luar bandar yang didominasi
guna tanah pertanian telah berubah berikutan kawasan perindustrian dan kawasan
perumahan baru diwujudkan.
Mengikut Laporan Tinjauan
bagi Kajian Rancangan Struktur Negeri Selangor 2035, tumpuan pertumbuhan dan
perancangan kawasan industri baru adalah di Daerah Hulu Selangor, Kuala Langat
dan Sepang. Keperluan tanah perindustrian diketiga-ketiga daerah tersebut
dijangka meningkat dengan pertambahan sebanyak 1,459.60 hektar di Hulu Selangor,
1,426 hektar di Kuala Langat dan 1,095.60 hektar di Sepang pada tahun 2035
berbanding dengan tahun 2010.
Tuan Timbalan Speaker,
bertambahnya aktiviti perindustrian di kawasan luar bandar juga menyebabkan
permintaan perumahan meningkat. Ini adalah satu usaha yang baik bagi
pertumbuhan ekonomi di kawasan luar bandar. Walau bagaimanapun, kita jarang
memberi perhatian kepada pengusaha-pengusaha pertanian terutamanya penternak
secara kecil-kecilan yang sekian lama wujud di kawasan persekitaran
perindustrian dan perumahan dan akibatnya pula seolah-olahnya ternakan menjadi
satu kacau ganggu dan tidak mesra alam di kawasan industri dan taman perumahan.
Saya mengambil contoh lembu
berkeliaran di kawasan perindustrian Zurah dan kawasan perumahan Taman Keruing
Rasa, Hulu Selangor yang menyebabkan tahi lembu di atas jalan dan menimbulkan ketidakselesaan
kepada pemilik kilang, penduduk dan pengguna jalanraya.
Cabaran yang dihadapi
sekarang adalah samada Enakmen Mengawal Lembu-Kerbau Selangor 1971 mempunyai
peruntukan yang cukup untuk penguatkuasa mengambil tindakan bagi mengatasi
masalah yang kononnya dikatakan kacau ganggu dan tidak mesra alam tersebut. Selain
daripada itu, adakah Kerajaan Negeri menyediakan kawasan penempatan semula yang
mencukupi kepada pengusaha ternakan lembu selama ini.
Tuan Timbalan Speaker,
Enakmen Mengawal Lembu-Kerbau Selangor 1971 tidak pernah dikemaskini sejak
Enakmen Mengawal Lembu-Kerbau (Pindaan) 1978 diluluskan dan berkuatkuasa pada 1
haribulan Januari 1979.
Enakmen sedia ada ini selain
masih menggunakan bahasa Melayu lama kini tidak memenuhi keperluan semasa dalam
pengawalan penternakan lembu dan kerbau di Negeri Selangor.
Oleh itu, saya memohon supaya
undang-undang ini dikaji semula dan dipinda untuk menepati keperluan semasa
dalam pentadbiran dan pengawalan penternakan lembu dan kerbau di Negeri
Selangor bagi memastikan ternakan lembu ditetapkan di lokasi yang bersesuaian
dan menggunakan ternakan moden yang tidak mencemarkan.
Di samping itu, Kerajaan
Negeri perlu mengambil langkah bagi mengatasi masalah yang dihadapi oleh penternak-penternak
lembu yang ingin berpindah dari kawasan asal ke kawasan penternakan khas yang
diwujudkan.
Tuan Timbalan Speaker, selain
daripada ternakan lembu yang perlu diberikan perhatian, ternakan ayam secara
komersial yang semakin berkembang di kawasan luar bandar juga merupakan cabaran
kepada Kerajaan Negeri.
Saya menyokong usaha kerajaan
menggalakkan penggunaan teknologi baru seperti penggunaan ‘Sistem Reban
Tertutup’ untuk ternakan ayam. Akan tetapi, bagaimana hendak memastikan penternakan
ayam itu tidak menjejaskan kualiti hidup penduduk yang rumahnya berhampiran
dengan reban ayam adalah satu cabaran yang besar.
Tuan Timbalan Speaker,
penduduk-penduduk di Kerling, Hulu Selangor membantah MDHS yang memberikan
kelulusan Kebenaran Merancang kepada sebuah syarikat untuk membina dua bangunan
reban ayam tertutup yang jaraknya hanya 500 meter dari kawasan rumah di mukim
Kerling tanpa mengambil kira pandangan penduduk terlebih dahulu. Penduduk-penduduk di Hulu Selangor telah
berkali-kali menghadapi masalah bau busuk dan pembiakan lalat apabila terdapat
aktiviti penternakan ayam secara komersial dilakukan. Mereka tahu lalat yang
boleh terbang sejauh 20km akan menjejaskan kualiti hidup mereka.
Enakmen Perladangan Unggas
(Negeri Selangor) 2007 tidak dapat menyakinkan penduduk apabila zon penampan
yang ditetapkan hanya sekurang-kurangnya 200 meter antara reban ayam dengan
penempatan terdekat tanpa mengira bilangan ternakan bagi satu pusingan.
Penduduk berpendapat syarat Pejabat
Kesihatan Daerah Hulu Selangor kepada pengusaha adalah lebih munasabah iaitu reban
ayam perlu dibina sekurang-kurangnya 10km dari kawasan pembangunan.
Selain daripada itu, penduduk
juga bertanya samada tanah pertanian yang merupakan ladang kelapa sawit atau
tanaman lain sesuai ditukarkan sebagai kawasan penternakan komersial iaitu melebihi
30,000 ekor bagi satu pusingan tanpa memohon tukar syarat tanah.
Dengan ini, saya memohon
Kerajaan Negeri membuat pindaan terhadap seksyen yang menyentuh lokasi ladang
dalam Enakmen Perladangan Unggas (Negeri Selangor) 2007 dan pada masa yang sama
menentukan beberapa kawasan khas yang sesuai untuk penternakan ayam secara
komersial untuk mengelakkan sebarang kawasan pertanian boleh dijadikan sebagai
kawasan penternakan ayam secara komersial.
Tuan Timbalan Speaker, permintaan
perumahan akan bertambah memandangkan penduduk Negeri Selangor dijangka akan
mencecah sembilan juta orang pada tahun 2035. Pelbagai projek perumahan dilaksanakan
termasuk membangunkan semula projek perumahan terbengkalai bagi menampung
permintaan perumahan. Terdapat 8 projek perumahan yang disenaraikan sebagai terbengkalai
adalah projek pembesaran kampung. Adakah projek pembesaran kampung menjadi perumahan
terbengkalai kerana Kerajaan Negeri menolak permohonan pelupusan secara
pemberimilikan tanah pada akhir tahun 2008 atau sebab-sebab lain? Dengan ini
saya memohon agar Kerajaan Negeri meneliti semula projek pembesaran kampung
supaya projek yang mempunyai potensi boleh dilaksanakan.
Tidak dapat dinafikan bahawa
terdapat projek pembesaran kampung yang telah dapat kelulusan teknikal untuk
dilaksanakan dan telah mempunyai pemohon yang memerlukan rumah. Sekiranya
Kerajaan Negeri boleh meneruskan projek pembesaran kampung dengan pendekatan
baru maka anak kampung tersebut akan berpeluang memiliki rumah di kawasan penempatan
yang lebih teratur dan sistematik.
Tuan Timbalan Speaker,
pencemaran sungai sering berlaku dan menyebabkan terputusnya bekalan air yang
merunsingkan penduduk. Masalah pencemaran perlu diatasi tanpa melengkahkan
masa. Adakah Kerajaan Negeri sedang berusaha untuk mengatasi pencemaran sungai
dengan mewartakan kawasan rizab sungai sebagai zon perlindungan bagi tujuan
kawalan fizikal dan kualiti air sungai?
Saya ingin memaklumkan kepada
dewan yang mulia ini bahawa terdapat kawasan berhampiran rizab sungai
diwartakan sebagai Kawasan Perusahaan Kuala Kubu Bharu melalui GN 1906 bertarikh
24 Nov 1983. Sekiranya pewartaan tersebut masih berkuatkuasa maka aktiviti
berisiko tinggi yang menyumbang kepada pencemaran terhadap Sungai Selangor akan
berlaku.
Dengan ini, saya memohon
Kerajaan Negeri menyemak dengan segera status tanah yang berhampiran dengan
sungai yang airnya akan mengalir ke loji rawatan air. Ini adalah penting bagi
memastikan tiada aktiviti berisiko tinggi dibenarkan di kawasan berhampiran
sungai demi menjamin perkhidmatan air terawat yang lebih efisien.
Tuan Timbalan Speaker, Saya
pernah berucap agar Ahli EXCO Kerajaan Selangor perlu mengisytiharkan harta
mereka secara terbuka dalam perbahasan menjunjung kasih ke atas Titah Ucapan
DYMM Sultan Selangor pada tahun lepas. Malangnya, Dato’ Menteri Besar pada
ketika itu tidak memberi jawapan langsung dalam penggulungan perbahasannya. Selepas itu juga Ahli EXCO Kerajaan Selangor tidak
membuat sebarang pengsytiharan harta secara terbuka.
Adalah harapan saya bahawa
Dato’ Menteri Besar yang baru ini akan mengarahkan Ahli EXCO mengisytiharkan
harta mereka secara terbuka sebagai salah satu cara membuktikan Kerajaan
Selangor mengamalkan tadbir urus yang baik, integriti dan akauntabiliti.
Pada halnya, pengisytiharan
harta telah disarankan sebagai salah satu indikator untuk menilai ketelusan
bahagian Eksekutif sesebuah kerajaan oleh Transparency International yang
tertulis dalam Transparency International Souce Book 2000 bab ke 7. Sekiranya
EXCO Selangor mengambil berat saranan ini dan melaksanakannya maka pentadbiran
Kerajaan Selangor akan menuju ke arah bertaraf dunia pertama.
Sekali lagi saya ingin mencadangkan
agar Kerajaan Selangor menginstitusikan dasar pengisytiharan harta ini melalui
suatu enakmen negeri bagi memastikan legasi tadbir urus yang baik akan
berkekalan di Selangor.
Sekian, saya menjunjung kasih
titah ucapan DYMM Sultan Selangor.
No comments:
Post a Comment