Saturday 12 March 2016

Amat Terkejut Dengan Kenyataan Akhbar MDHS Berhubung Isu Pelaksanaan Sistem Parkir Berbayar


Kenyataan Media ADUN Kuala Kubu Bharu Lee Kee Hiong di Kuala Kubu Bharu pada 13 Mac 2016:

Amat Terkejut Dengan Kenyataan Akhbar MDHS Berhubung Isu Pelaksanaan Sistem Parkir Berbayar


Saya amat terkejut dengan kenyataan akhbar MDHS berhubung isu pelaksanaan sistem parkir berbayar yang dikeluarkan pada 11 Mac 2016 yang mengatakan bahawa MDHS mungkin terpaksa membayar gantirugi kepada syarikat konsesi bernilai jutaan ringgit dan apabila ini berlaku, pihak syarikat akan mendapat keuntungan besar tanpa melaksanakan apa-apa perkhidmatan sekiranya sehingga tamat tempoh perjanjian MDHS masih belum melaksanakan sistem letak kereta berbayar.

Kenyataan ini menimbulkan tiga persoalan besar: 

1) Adakah perjanjian yang ditandatangani oleh MDHS dengan Syarikat Godell Parking Sdn. Bhd. pada 05/08/1999 bagi tempoh 20 tahun itu berat sebelah dan tidak dilakukan demi kepentingan awam.

2) Adakah perjanjian tersebut sudah menjadi lombong emas kepada syarikat konsesi di mana isi kandungan perjanjian tersebut mewajibkan MDHS membayar pampasan dalam jumlah yang tidak masuk akal jikalau klausa perjanjian tidak dipenuhi.

3) Adakah tempoh konsesi selama 20 tahun itu dalam perjanjian tersebut berkuatkuasa pada tarikh pelaksanaan dan bukannya tarikh perjanjian ditandatangani, memandangkan MDHS tidak melaksanakan sistem letak kereta berbayar itu pada 17 tahun yang lepas. Adakah ini bermaksud sekiranya ia dilaksanakan pada tahun ini maka ianya hanya akan tamat pada tahun 2036?

Persoalan-persoalan ini perlu mendapat penerangan yang jelas dan kita berhak mengetahui bagaimana perjanjian konsesi tersebut memangsakan MDHS dan duit poket rakyat Selangor.

Dengan demikian perjanjian konsesi tersebut tidak harus dirahsiakan daripada umum dan saya akan menulis surat kepada Dato’ Menteri Besar Selangor memohon agar Kerajaan Selangor membuat pengelasan semula (declassification) atau melaksanakan pengklasifikasian semula terhadap status perjanjian konsesi agar perjanjian tersebut dan dokumen perjanjian tersebut tidak lagi terus tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972, seterusnya memberi akses kepada awam untuk mengetahui dan membuat penilaian terhadap keseluruhan isi kandungan perjanjian konsesi yang telah dipersetujui antara pihak MDHS dan pemegang konsesi.

Dengan mengkelaskan semula dokumen tersebut, maka orang ramai akan dapat meneliti semua aspek perjanjian konsesi tersebut dan memberi pandangan atau cadangan yang terbaik bagi mengelakkan MDHS mengalami kerugian yang besar.


Kegawatan ekonomi hari ini menekan kehidupan harian orang luar bandar. Saya menggesa MDHS menangguhkan segala pelaksanaan sistem letak kereta berbayar terlebih dahulu sehingga terdapat satu opsyen yang lebih baik dan tidak membebankan rakyat.

Penangguhan ini juga tidak bermakna MDHS tidak boleh mengambil tindakan terhadap sebarang salahguna tempat letak kereta. Penguatkuasa MDHS boleh mengambil tindakan terhadap sebarang kesalahan halangan tempat awam pada bila-bila masa bagi mengatasi semua masalah yang timbul dari isu parkir.

Sekiranya MDHS merasa keberatan menampung kos perkhidmatan pembersihan di kawasan komersial ini sebanyak RM 146,100.00 sebulan iaitu RM1.68 juta setahun yang merupakan 2% belanjawan MDHS maka saya bersedia menyokong MDHS mendapatkan bantuan daripada Kerajaan Selangor bagi menjalankan kerja-kerja pembersihan kawasan komersial memandangkan kebersihan awam merupakan agenda utama Kerajaan Selangor.

Pelaksanaan sistem letak kereta berbayar pasti akan menimbulkan kemarahan penduduk Hulu Selangor terhadap Kerajaan Selangor. Mereka sedang mengelut dengan kegawatan ekonomi selepas GST dilaksanakan. Saya difahamkan terdapat lebih daripada 2000 penduduk sekitar Kuala Kubu Bharu telah membuat bantahan terhadap pelaksanaan sistem letak kereta berbayar di pekan Kuala Kubu Bharu. Adalah hasrat saya MDHS menjadi sebuah PBT yang peduli rakyat, mengambil kira pandangan ramai dan lebih mesra apabila hendak melaksanakan sesuatu dasar baru.

Lee Kee Hiong



No comments:

Post a Comment